Sykkelhotell vilkår og regler om personvern
Vilkår
Vilkår for bruk av app – adgangskontroll sykkelhotell
Denne avtalen inngås mellom Oslo kommune Bymiljøetaten som tilbyder av sykkelparkeringstjenesten («Sykkelhotellet/Sykkelhotellene») og brukeren. Avtalen regulerer partenes rettigheter og plikter ved bruk av sykkelhotellene. Brukeren må akseptere denne avtalen for å kunne ta i bruk sykkelhotellene. Avtalen aksepteres og inngås ved at brukeren samtykker i vilkårene ved å gi aksept i elektronisk dialog før sykkelhotellene tas i bruk.
Vilkår for bruk av tjenesten
- Avtalen omfatter mobilapplikasjon («app») som gir tilgang til Oslo kommunes sykkelhoteller.
- Appen tilbyr følgende tjenester:
- Registrering av bruker (opprettelse av ny bruker/innlogging av eksisterende bruker).
- Åpning av dør til sykkelhotell (krever gyldig abonnement og registrert bruker).
- Avtalen er gyldig fra det tidspunkt brukeren aksepterer disse vilkårene.
Lagring av data
- Følgende data lagres:
- Brukerens registrerte e-postadresse.
- Hvorvidt e-postadressen er tilknyttet et aktivt abonnement.
- Følgende data brukes men lagres ikke:
- Posisjon (brukes ved åpning av sykkelhotellet).
- Betalingstjenesteleverandøren Nets oppbevarer kortinformasjon i henhold til norsk regelverk.
Abonnement
- Appen benyttes til å betale abonnementet og låse opp sykkelhotellene.
- Tilgang til sykkelhotellene koster 50 kr for 30 dager.
- Det er ikke mulig å få refundert betaling, selv om kunden ønsker å avbryte abonnementet midt i en 30-dagers periode.
- Dersom abonnementsperioden løper over overgang til sommertid eller normaltid («vintertid») vil varigheten ikke følge etter klokketiden. For eksempel vil et abonnement kjøpt klokken 08:00 i normaltidperioden vare til 09:00 på utløpsdatoen i sommertidperioden.
- Abonnementet gir tilgang til alle sykkelhotellene som Oslo kommune drifter.
- Abonnementet er personlig og kan kun benyttes av én bruker.
- Løsningen støtter kun ett aktivt abonnement per brukerkonto.
Parkering
- Appen må være tilgjengelig for å kunne låse opp sykkelhotellet.
- For å låse opp sykkelhotellet må telefonen befinne seg i nærheten av sykkelhotellet. Telefonens stedstjenester (posisjoneringsystem) brukes for å kontrollere at telefonen befinner seg innenfor et gitt område (geofence). Dataene om posisjon lagres ikke.
- Sykkelen skal parkeres ved ledig stativ.
- Du er selv ansvarlig for å låse sykkelen i stativet med egen lås. Oslo kommune står ikke ansvarlig for stjålne sykler.
- Oslo kommune Bymiljøetaten kan ikke garantere at det til enhver tid er ledig plass i sykkelhotellet. Dersom det ikke er ledig plass ved et stativ, er det ikke anledning til å parkere sykler i sykkelhotellet.
- Parkering må alltid følge de anvisninger som til enhver tid gjelder.
- Sykler som parkeres i ferdselssonen (rød asfalt) eller utenom sykkelstativene kan bli fjernet uten varsel for å sikre fremkommelighet og brannsikkerhet.
- Sykkelhotellet skal ikke brukes til oppbevaring av andre gjenstander enn sykler og sykkelvogner. Annet løsøre fjernes uten varsel. Dette inkluderer låser, ladere, bagger og vesker som ikke er festet til sykler. Bagger eller vesker skal ikke stikke ut i ferdselssonen eller hindre parkering på nabostativ.
- Sykkelhotellet er et parkeringstilbud for aktive reisende, og skal ikke benyttes til langtidslagring av sykler.
- Sykler som hensettes lengre enn én uke kan bli tydelig merket med varsel om fjerning, og deretter fjernet etter en gitt tid.
- Sykkelhotellene er kameraovervåket. Overvåkningen brukes til å bistå i vakthold av sykkelhotellene.
Betaling
- Avtalen gir kunden rett til gratis å benytte appen som et betalingsmiddel for de tjenester som til enhver tid tilbys i systemet.
- Dekning for betaling på betalingskortet, forbindelse med betalingsløsning og tilgjengelighet til appen kreves for å benytte tjenesten.
- For tjenesten som tilbys, gir avtalen rett til å belaste kundens betalingskort med de til enhver tid gjeldende priser.
- Betalinger i appen blir behandlet av Nets, som tilbyr en sikker elektronisk betalingsløsning. Oppbevaring og bruk av personopplysninger, herunder oppbevaring av kortnummer skal være i overensstemmelser med personvernforordningen, personopplysningsloven og annen relevant lovgivning. Kortnummer kan bare brukes til gjennomføring av betalingstransaksjoner og kan ikke benyttes til andre formål. Dette er ikke til hinder for oppbevaring og utlevering av opplysninger som følge av lovpålagte krav.
- Det vil ikke bli lagret betalingsopplysninger i appen. Navn på kortutsteder og kredittkortets fire siste siffer lagres for at brukeren kan vite hvilket kort de har brukt.
Avtaleperiode og oppsigelse
- Ved mislighold, kan Bymiljøetaten umiddelbart si opp avtalen med kunden uten forutgående varsel.
- Brukeren kan si opp avtalen ved e-posthenvendelse til postmottak@bym.oslo.kommune.no.
- Bymiljøetaten kan si opp avtalen med Brukeren med skriftlig varsel dersom Bymiljøetaten slutter å tilby sykkelhotellene, endrer sykkelhotellene vesentlig eller av andre årsaker ikke opprettholder sykkelhotellene.
- Ved eventuell mislighold og oppsigelse av avtalen, bortfaller ikke partenes uoppgjorte forpliktelser, herunder kundens utestående betalingsforpliktelser.
Behandling og bruk av personopplysninger
- Vi behandler personopplysninger i henhold til de til enhver tid gjeldende lover og regler.
- For at kunden skal kunne benytte seg av tjenesten blir følgende personopplysninger samlet inn og lagret:
- Brukerens registrerte e-postadresse.
- Hvorvidt e-postadressen er tilknyttet et aktivt abonnement.
- Opplysningene som Bymiljøetaten mottar og lagrer om deg vil brukes for å administrere kundeforholdet og våre forpliktelser i henhold til avtalen med deg. Dette reguleres i av den europeiske personvernforordningen GDPR art 6 nr. 1 bokstav b.
- Registrerte personopplysninger vil lagres så lenge det er nødvendig for å oppfylle formålet med registreringen, og så lenge kunden er bruker av tjenesten. Disse personopplysningene lagres innenfor EU/EØS-området. Når det ikke lenger anses nødvendig å oppbevare personopplysningene skal disse slettes.
- Det registreres ingen personopplysninger for statistisk bruk. Kjøpsinformasjon og informasjon om brukeren registreres og lagres for å kunne dokumentere kjøp.
- Du har rett til å be om innsyn i hvilke opplysninger som er registrert om deg jf. den europeiske personvernforordningen GDPR art 15. Dersom de er uriktige, ufullstendige eller irrelevante, kan du når som helst få dem rettet, supplert eller slettet. Dette kan du gjøre ved å kontakte Bymiljøetaten som representant for behandlingsansvarlig på e-post postmottak@bym.oslo.kommune.no.
- Dersom du har opplevd noe du mener er et brudd på regelverket, kan du klage til Datatilsynet. Informasjon om muligheten til å klage, samt mer informasjon om personvern kan du finne på www.datatilsynet.no.
Personvernerklæring
Behandling av personopplysninger i Oslo kommune Bymiljøetaten
Når du bruker mobilapplikasjonen som en registrert bruker vil Oslo kommune Bymiljøetaten behandle personopplysninger om deg. Nedenfor finner du derfor informasjon om personopplysninger som samles inn, hvorfor vi gjør dette og dine rettigheter knyttet til behandlingen av personopplysningene. Behandlingsansvarlig for personopplysningene vi behandler er Oslo kommune Bymiljøetaten. Kontaktinformasjonen til Oslo kommune
Adresse: Postboks 636 Løren
0507 Oslo
E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no
Telefon: 21 80 21 80
Organisasjonsnr.: 996 922 766
1 Hvorfor samler vi inn personopplysninger og hva slags informasjon samler vi inn
Vi samler inn og bruker dine personopplysninger til ulike formål avhengig av hvem du er og hvordan vi kommer i kontakt med deg. Vi samler inn følgende personopplysninger til formålene angitt her:
- Opprettelse av bruker: E-postadresse og hvorvidt brukeren er tilknyttet et aktivt abonnement. Vi har vurdert det slik at det er nødvendig for å identifisere en bruker og for å gi innloggede brukere av systemet mulighet til å kjøpe et abonnement.
- Besvare henvendelser som kommer inn til oss: E-postadresse og eventuelle personopplysninger som måtte følge av henvendelsen. Vi har vurdert det slik at dette ofte er nødvendig for å oss for å hjelpe deg med det du lurer på.
- Betalingsinformasjon: Status på betaling, tid for første forsøk, tid for siste forsøk, antall forsøk, opprettet tid, oppdatert tid, eventuell feilkode, tekst og kilde fra Nets. Denne informasjonen er nødvendig for at vi skal sørge for at betalingen går som den skal.
- Kortinformasjon: Vi ser kun de fire siste sifrene i kortnummeret, utsteder, utløpsdato, lagt til dato, slettet dato. Dette lagres slik at bruker skal kunne se hvilket kort som blir brukt når kjøp skal gjennomføres og på kvitteringen
2 Utlevering av personopplysninger til andre
Vi gir ikke personopplysningene dine videre til andre med mindre det foreligger et lovlig grunnlag for slik utlevering. Eksempler på slikt grunnlag vil typisk være en avtale med deg eller et lovgrunnlag som pålegger oss å gi ut informasjonen.
Oslo kommune Bymiljøetaten bruker databehandlere til å lagre eller på annen måte behandle personopplysninger på våre vegne. I slike tilfeller har vi inngått avtaler for å ivareta informasjonssikkerheten i alle ledd av behandlingen. Vi benytter oss av følgende databehandlere per i dag:
- Amazon Web Service (AWS) er databehandler for personopplysningene. Systemet eies og drives av Bymiljøetaten, men med skybasert lagring.
All behandling av personopplysninger som vi foretar skjer innenfor EU/EØS-området.
3 Lagringstid
Vi lagrer dine personopplysninger hos oss så lenge det er nødvendig for det formål personopplysningene ble samlet inn for.
4 Dine rettigheter når vi behandler personopplysninger om deg
Du har rett til å kreve innsyn, retting eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har videre rett til å kreve begrenset behandling, rette innsigelse mot behandlingen og kreve rett til dataportabilitet. Du kan lese mer om innholdet i disse rettighetene på Datatilsynets nettside: www.datatilsynet.no.
For å ta i bruk dine rettigheter må du sende din forespørsel til postmottak@bym.oslo.kommune.no. Vi vil svare på din henvendelse til oss så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
Vi vil be deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg - og ikke noen som gir seg ut for å være deg.
5 Klager
Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her eller at vi på andre måter bryter personvernlovgivningen, så kan du klage til Datatilsynet.
Du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynets nettsider: www.datatilsynet.no.
6 Endringer
Hvis det skulle skje endring av våre tjenester eller endringer i regelverket om behandling av personopplysninger, kan det medføre forandring i informasjonen du er gitt her. Hvis vi har dine kontaktopplysninger vil vi gjøre deg oppmerksom på disse forandringene. Ellers vil oppdatert informasjon alltid finnes lett tilgjengelig på vår nettside.